Waarom bent u eigenlijk begonnen met
boeken te schrijven ? En wanneer was dat dan?
Ik ben beginnen te schrijven
in 2008, met als resultaat het boek ‘Verkopen is een werkwoord’, in 2009. Een
spreekbeurt stelt : ‘schrijven is blijven’ …
Ja, schrijven is blijven leven, beleven. Reeds een aantal jaren had ik
het idee om een boek te schrijven. Op een bepaald moment werd ik mij ten volle
bewust van het feit dat erover praten één iets is. Het was hoog tijd voor
‘handelen’. Schrijven is ook een ideaal middel om het brein te ledigen en
plaats te maken voor nieuwe zaken van het leven. Een andere belangrijke reden
was (of beter gezegd, is) dat ik mijn opgedane kennis en kunde wilde doorgeven aan anderen. Ik wil hen
zuurstof geven om zelf nog beter te kunnen denken en te handelen in hun
(toekomstig) businessleven.
Was het moeilijk om een eerste boek
tot stand te brengen, aangezien het een heel jaar in beslag nam?
Het schrijven zelf valt best mee. Na het indien van
het manuscript begint het pas: het maken van een cover, de lay-out, het
herlezen van de eerste proefdruk, de tweede proefdruk, … Dit
was heel tijdrovend en arbeidsintensief. Als auteur is een excellente samenwerking
met de uitgever cruciaal om zo tot een win-winsituatie te komen: hij verdient geld en ik kon dan mijn boek uitgeven.
Waarom schrijft u dan non-fictie ?
Ik ben
nooit een boekenwurm geweest, en zeker niet van fictie. Ik heb een passie voor
de businesswereld, en dan voornamelijk voor sales en communiceren (verbaal,
non-verbaal, schriftelijk, en telefonisch). Mijn passie ten dienste stellen van
anderen is echt zeer leuk! Ik wil de anderen iets bijleren, zodat zij het ook kunnen doen. In dit geval bereid ik hen eigenlijk voor op de zakenwereld.
Voor wie zijn uw boeken bedoeld ?
De boeken
zijn bestemd voor zakenlui allerhande (managers, verkopers, …), en zakenlui in spe (studenten dus). Het boek
‘Non-verbale communicatie, dat spreekt, ook in het onderwijs’, is bestemd voor
alle actoren in de onderwijswereld. Het grote publiek kan zeker ook baat hebben bij het boek over ‘telefoneren’ en ‘Non-verbale communicatie, dat spreekt’.
Iedereen communiceert en gebruikt de telefoon in zijn dagdagelijks leven. ‘Men
is nooit te oud om te leren, altijd te oud om af te leren’.
Is non-verbale communicatie echt zo
belangrijk ? En waarom dan wel ?
Non-verbale communicatie is
MEGA-belangrijk ! Het maakt 93 % uit van het totaal communiceren (7 % = woord;
38 % = het vocale = intonatie, volume, snelheid, …: 55 % = lichaamstaal). ‘Men
kan niet niet spreken’ ! Non-verbale communicatie is 100 % eerlijk, want gebeurt onbewust. Inderdaad, je kunt 7 x 77 keer je tong draaien in je mond en
liegen dat je het zelf gelooft (= verbale communicatie). Lichaamstaal is
noodzakelijk om de juiste betekenis te geven aan woorden, en is enorm krachtig
om relatie te maken en te onderhouden met anderen. Non-verbale communicatie is met andere woorden cruciaal in de omgang met anderen.
Zijn er nog andere boeken in
voorbereiding ?
Ja, er komt een reeks boeken onder de naam ‘Vazeco’
(vanzelfsprekend communiceren). De reeks bouwt verder op het basisboek
‘Non-verbale communicatie, dat spreekt’. Volgende aspecten worden diepgaand
uitgewerkt : Verbaal communiceren, Communiceren met de zintuigen,
Communicatietips voor de business, …
Heel erg bedankt voor dit interview.
Het genoegen was geheel aan mijn kant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten